FAQ

hur blev du sjuk? liksom hur startade det och när gick det över gränsen?
Allt började tidigt innan sommaren 2012 då jag åt dåligt, drog ner på maten, kolhydraterna. jag har alltid tyckt illa om mig själv så länge jag kan minnas och jag har aldrig haft en bra självkänsla eller självförtroende. jag tänkte inte mer på detta för jag visste inte vad egentligen detta innebar för konsekvenser men iallafall så blev jag räddare för mat ju mer tiden gick, ångest och oro över vad det blir för mat. jag fortsatte i mitt spår och in på vintern, juletider och början på januari så blev allt värre, mycket värre jag kanade ner så mycket i vikt, min puls blev svag, hela jag blev svag som en död människa som släppade sina ben för att ta sig framåt men jag kämpade endå för jag ville endå längre ner. det känns så som att mitt hjärta inte orkade ge mig luft eller kraft längre. jag frös varje dag och jag var tvungen att träna hela tiden (alltså mer träning, ingen mat). in på februari så upptäckte mina föräldrar mer och mer vad jag höll på med. det tog kontakt med en ätstörningsenhet men de tog inte emot mig (tänker inte gå in för varför), den enda vägen var BUP just då, de tog in mig fort ochho det gav mig matschema, de syftade bara på vikten och det ville BARA få upp mig i vikt, inte jobba med mitt psyke som totalt var/är fortfarande förstört....tiden gick, jag mådde åt helvete kan inte ens beskriva. i augusti förra året kom jag till behandlingscentret i Varberg sen dess har jag varit där och är fortfrande där nu fast med växelvård. 

hur såg din behandling ut innan du kom till varberg?
Jag gick på BUP innan jag kom till Varberg annars ingen behandling så.

vad är det för behandling du går? hur funkar det med skolan
Det är en behandling för alla ätstörningar, behandling är i snitt på ca 6 månader och uppåt, behandlingen är i tre steg först kliniken, uppföljningen/eller lägenheterna där man gör i princip allt själv. uppföljningen och lägenheterna är eget ansvar, ingen personal som är med en dygnet runt.

jag blev sjukskriven från skolan maj förra året och är fortfarande sjukskriven. får där av gå om lite av 3an på gymnasiet. när jag är hemma på permission så är jag nån timme i skolan för att ta igen lite jag missat från förgående klass (2an). jag orkar inte så mycket än så nån timme räcker gott och väl för mig att vistas i skolan. 

Vet du hur länge du ska vara i Varberg? Bästa resp sämsta med deras behandling?
Jag har ingen speciell satt tid än, är inte redo att ta farväl än...men än så länge har jag varit där i 21 veckor. 
Bra med behandlingen är att dom försöker gå in på grund och botten varför det är såhär och varför du tänker si och så, de släpper inte ditt tänk innan du själv har svarat, det är tre steg vilket jag  tycker är skitbra man behöver eget ansvar efter kliniken kunna ta mer hand om sig själv, sin behandlare man har samtal med 3 ggr i veckan försöker hjälpa en med sina problem/svårigheter som man vill få hjälp med och bli av med (kanske inte helt men endå en bit på vägen), de är mån om en.

Det sämsta med behandlingen är visa regler, jag förstår att regler är till för att följas men ibland kan det bli till punk och bara idiotiskt till slut, personal och behandlare säger att ALLT är säkerhetsbeteenden så fort man gör eller gjort något villket det INTE alltid behöver vara, förstår ni vad jag menar?, visa personal kan inget om ätstörning över huvud taget behöver man hjälp så kan de bara gå förbi eller fråga vad det är och sen gå (absolut inte all personal, en enstacka bara). annars är behahandlingen jättebra! ångrara inte att jag tog mit mod att söka hjälp på ett av nordens bästa behandlingshem.

har du några framtidsdrömmar/ planer? 
Jag skulle vilja åka till Australien, först resa sen skaffa mig ett jobb där nere inom restaurang/barista. vill också åka till Indien, verkar hur fint och häftigt som helst. 

Vilka husdjur har du haft och vilka har du? 
När jag var liten hade jag en svart katt och en svart kanin men nu har jag inga djur, är ingen djurmänniska.

Vad gillar du för musik? 
House och indie, min spellista kan tala för min musiksmak (LIVE THE FKN LIFE)

Hur skulle du beskriva dig själv med tre ord?
Ärlig, envis, kort stubin 

Din favoritdryck på morgonen?
Kaffe.

Har du någon fobi? 
Mörkrädd, delvis mat.

Vad är ditt drömjobb? 
Har inte hunnit tänka det steget än vad som är mitt drömjobb, kanske jobba på en stjärnkrog någonstans.

Vem är den snyggaste kändisen? 
oj bra fråga. vet inte finns många snygga men gillas DJ:s? isåfall Martin Garrix. 

Din favorit låt?
Oj svår fråga, finns så många bra låtar men skulle nog säga just nu är jag fast för denna Scott James – My Road 

Favorit film?
Har ingen favoritfilm, kollar mest på serier och Paradies Hotel som just nu går på tv. 


Kommentarer
Postat av: sanna och wilma

Skulle bli superglad om du ville kika in våran nya blogg, vi skriver massa om mode och skönhet då vi själva håller på att utbilda oss till stylister. kram! :)

2014-01-14 @ 11:29:38
URL: http://nattstad.se/tobelieve
Postat av: BYSMJ +

åå jag vill också till australien!

2014-01-15 @ 01:30:25
URL: http://bysmj.blogg.se
Postat av: Amanda [SPONTAN]

Intressant att få läsa dina svar, du är så himla stark!

2014-01-15 @ 14:21:59
URL: http://spontan.blogg.se
Postat av: Petra Ebbesson

Kan hålla med om att Martin Garrix är sjukt snygg! :D Och din musiksmak går ju nt precis heller att klaga på :)

2014-01-16 @ 13:53:49
URL: http://petraerica.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Är du här ofta?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0